۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۳, دوشنبه

نزديكترين ستاره به من !

آلبرت اينشتين : انسان ، شگفت انگيزترين پديده هستي است ، زيرا جهان با همه عظمتش براي او قابل درک است .



خورشيد ما و منظومه شمسي فقط يکي از نقاطي است که در انتهاي يکي از بازوهاي کهکشان راه شيري قرار دارد .



نزديکترين ستاره به خورشيد ما ، آلفا قنطورس نام دارد . فاصله اين ستاره از زمين چهار سال و سه ماه و دو روز نوري است.يعني نور که در هر ثانيه ۳۰۰۰۰۰۰۰۰متر را مي پيمايد ( در هر ثانيه مسافتي معادل ۸ بار چرخيدن به دور زمين ) و بهتر است بدانيم هواپيماهاي مافوق صوت سرعتي حدود ۴۰۰ متر بر ثانيه دارند.نور فاصله ميان آلفاقنطورس و زمين را در مدت ۳/۴ سال طي مي کند . اگر شما شب به آسمان نگاه کنيد و اين ستاره را ببينيد ، اين چيزي که شما مي بينيد متعلق به ۳/۴ سال قبل است . و اين تازه مربوط به نزديکترين ستاره است .



در کهکشان ما (راه شيري ) چيزي حدود ۱۰۰۰ ميليارد ستاره وجود دارد که نزديکترين آنها آلفا قنطورس است .منظومه شمسي فقط يکي از اين نقاط است که به همراهي خورشيد به دور مرکز کهکشان راه شيري مي چرخند . فاصله خورشيد تا مرکز کهکشان راه شيري حدود سي هزار سال نوري و قطر اين کهکشان در حدود صد هزار سال نوري است .



خورشيد ما هر دويست و پنجاه ميليون سال يکبار به دور مرکز کهکشان راه شيري مي گردد . به اين مدت يک سال کيهاني مي گويند . طبق تحقيقات سن زمين حدود چهار ميليارد سال است ، پس مي توان گفت سن زمين ۱۵ تا ۱۶ سال کيهاني است .



دورترين ستاره در کهکشان ما ( راه شيري ) از خورشيد حدود ۸۰ هزار سال نوري فاصله دارد . يعني چيزي که ما فعلا در آسمان مي بينيم مربوط به ۸۰ هزار سال قبل است . و اين تازه در کهکشان خودمان است . آيا باز هم کهکشان هاي ديگري وجود دارد ؟



بله ،تعداد کهکشاني که اکنون مي گويند و هر روز در حال افزايش است حدود ۱۵۰ ميليارد است که نزديکترين آنها آندرومد( عکس بالاي صفحه ) نام دارد و فاصله آن از زمين ۵/۱ ميليون سال نوري است و اين تازه نزديکترين آنها به زمين است و همه اين کهکشانها در اطراف يک فضاي تاريک در حال چرخش هستند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما در مورد مطالب و كيفيت اين وبلاگ چيست ؟

دنبال کننده ها