۱۳۸۸ بهمن ۶, سه‌شنبه

كل طلاي زمين 130000 تن

نام طلا (Gold) از واژه لاتين ((aurum به معني طلوع، واژه(Jval) در زبان سانسكريت، واژه ( Gold) درآنگلوساكسون، واژه (Geolo) در انگليسي قديم، (زرنه) در زبان اوستا و ( زر) در زبان پهلوي گرفته شده است. طلا از نظر فراواني در پوسته زمين با فراواني 7- 10 × 4 % مي باشد.
طلا فلزي است به رنگ زرد براق يا زرد فلزی با نماد Au، عدد اتمي 79، وزن اتمي 967/196، وزن مخصوص 32/19 گرم بر سانتي متر مکعب، سختي 5/2-3 در مقياس موس، خط اثر زرد طلايي، نرم، جلاي فلزي، براق،‌ قابل انعطاف، چكش خوار، شكل پذير، داراي شکست دندانه اي، نقطه جوش 2807 درجه سانتي گراد و نقطه ذوب 58/1064 درجه سانتي گراد.
طلا در گروه 11(IB) جدول تناوبي به عنوان Transition Metals بوده و در دوره 6 قرار دارد.
طلا پراكندگي بسيار گسترده‌اي دارد و معمولاً در رگه‌هاي كوارتزدار در سنگ‌هاي دگرگوني و اسليتي و يا در ماسه‌ها و آبرفت‌هايي كه از تجزيه سنگ‌هاي ديگر حاصل مي‌شود، وجود دارد. طلا معمولاً به نمونه‌هاي فلزي ديگر مانند پيريت طلادار وابسته است. طلا در درجه اول همراه كانيهاي نقره و يا به طور مستقل در داخل كوارتز و يا پيريت از منشاء گرمابي تشكيل مي‌شود. مقاومت زياد آن در مقابل عوامل مختلف مكانيكي و شيميايي موجب تمركز آن در پلاسرها مي‌گردد.
طلا به خاطر زيبايي، كميابي و پايداري در تمام طول تاريخ مورد توجه بشر بوده است. نقش ابتدايي آن در زندگي بشر بيشتر جنبه تزئيني و زينتي داشته است وليکن امروزه به عنوان اصلي ترين مبناي مبادلات تجاري درآمده و در بين ملل صنعتي جهان و همچنين مبادلات تجاري بين المللي، طلا به عنوان وجه قابل قبول در پرداخت قروض بين الملل عمل مي كند و به صورت پشتوانه رسمي يا غير رسمي براي پول ملل مختلف هنوز مطرح است.
طلا نقش خود را به عنوان ذخيره پولي در هر سطحي حفظ كرده است و بانك هاي مركزي ملل مختلف آن را به عنوان ذخيره پولي نگهداري مي كنند.گراني قيمت طلا در كاهش مصارف صنعتي و ايجاد محدوديت هاي كاربري همواره تأثيرگذار بوده است وليکن با پيشرفتهاي جديدي كه در تكنولوژي حاصل شده است، طلا در آينده مصارف صنعتي بيشتري پيدا خواهد کرد.
از كل مقدار طلاي موجود در جهان كه اندكي بيش از 130000 تن است، حدود 3/1 آن در بانك هاي مركزي ملل مختلف جهان و همچنين در آژانس هاي پولي ديگري چون بانک جهاني و صندوق بين المللي پول نگهداري مي شود و 3/1 ديگر آن در دست بخش خصوصي است. اين بخش نقش ضد تورمي داشته و در مقابل ناپايداريهاي اقتصادي ملي يا بين المللي نقش متعادل كننده دارد. 3/1 ديگر به صورت جواهرات يا ساير مصنوعات بخصوص در صنعت الكترونيك به كار برده مي شود.
طلا در تجارت فلز سومين رتبه را پس از آهن خام ( 109 × 200 مارك آلمان ) و آلومينيوم ( 109 × 45 مارك آلمان ) و قبل از مس (109 × 22 مارك آلمان ) داراست و توليد طلا بيانگر بخش مهمي از كل اقتصاد جهان است.
در حال حاضر، بخش اعظم طلاي بدست آمده از كانه ها در آفريقاي جنوبي توليد مي شود که در آن طلا بر حسب ارزش، در ميان تمام كالاهاي صنعتي، بالاترين رتبه را دارد. برزيل، آمريكا، كانادا، استراليا
در حال افزايش توليد خود هستند. بيش از 500000 نفر از مردم جهان در توليد طلا مشغول به كارند. ارزش طلا از توليد اوليه در سال 1987 برابر 109 × 32 مارك آلمان بود.
از زمان كشف نهشته هاي بزرگ برزيل در سال 1970 و فعاليت هاي جديد ديگر كشورهاي توليد كننده، عرضه طلا متناسب با تقاضاست و كمتر به وضعيت سياسي بستگي دارد.
طلا اولين عنصري است كه انسانها به عنوان فلز شناختند. اين فلز از ديدگاه اقتصادي يك فلز استراتژيك محسوب مي شود، زيرا پشتوانه مالي بوده و در بازارهاي جهاني نقش بسيار حساسي دارد. ذخيره سازي طلا در مراكز مهم دولتي بحراني بسيار حائز اهميت است.
دركوشش دولت ها و ملت ها براي دستيابي به قدرت اقتصادي و سياسي و نيز كوشش هاي فردي براي رفاه، هيچ فلزي به اندازه طلا نقش مهم و مؤثر نداشته است. منحني افزايش قيمت طلا، خود به خود اهميت و ارزش آن را مي رساند. كارشناسان معادن آفريقاي جنوبي اعتقاد دارند كه قيمت طلا هيچ وقت تنزل نمي كند و صنعت طلا سود سرشار به بار مي آورد. قيمت طلا علاوه بر مسئله عرضه و تقاضا و قيمت نفت، تحت تأثير عوامل مختلف از قبيل تنش هاي جهاني، اقتصاد جهاني و كشوري و غيره مي باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما در مورد مطالب و كيفيت اين وبلاگ چيست ؟

دنبال کننده ها